Не починайте чогось радити людині, доки не вислухаєте її. Буває так, що співрозмовник просто виговорився — і йому вже стало значно легше.
Тож спочатку уважно слухайте❗️
• Намагайтеся зрозуміти все, що каже людина. Уточнюйте незрозуміле: «Ти маєш на увазі, що…», «Ти можеш пояснити ще раз?»
• Не починайте відповідати, поки співрозмовник не закінчить.
• Повторюйте основні думки людини: «Ти кажеш, що…»
• Визначте ключові думки/ідеї людини й повторюйте їх: «З того, що ти кажеш, я розумію, що…». Так вона переконається, що її почуто. А ви – що все розумієте правильно.
Як відповісти, щоб підтримати❓
• Не інтерпретуйте слів людини. Не робіть оцінних суджень на кшталт «Мабуть, ти почуваєшся жахливо».
• Дайте людині зрозуміти, що слухаєте її: «Я тебе чую».
• Визнайте, що проблема людини важлива: «Мені дуже шкода чути це», «Так, це дійсно важка ситуація».
• Під час стресових подій ми знецінюємо себе і свої старання. Тому дайте людині відчуття, що вона молодець: «Я бачу, як тобі непросто, але ти молодець…», «Я вважаю, що ти правильно/ багато робиш».
☝️Звертайте увагу не лише на свої слова, але й на мову тіла: вираз обличчя, погляд, позу, жести.
І ще одне. Якщо людина не хоче говорити, ділитися, облиште, не тисніть й не змушуйте.
Звернутися за психологічною допомогою можна до партнерів Всеукраїнської програми ментального здоров‘я «Ти як?», створеної за ініціативою першої леді Олена Зеленська: https://howareu.com/
Більше рекомендацій є в Аптечці швидкої психологічної допомоги, яку можна завантажити у pdf-форматі на смартфон чи комп’ютер й тримати під рукою — як кишенькового психотерапевта (http://surl.li/jbegp).
#тияк #ментальнездоровʼя